Foto: Rumlin
Tekst: Wil Heeffer
Op 17 april jongstleden activeerde Trump met veel poeha opnieuw de Helms-Burton wet. De dag waarop Trump dat deed, is beladen met symboliek en geknars van tanden. Om het met een variatie op de woorden van Hamlet te zeggen: ‘There was something rotten in het state of Cuba’ waardoor Noord-Amerika op die dag in 1961 aan de invasie van de Varkensbaai begon.
Op Cuba zou met wortel en tak het zo foute bewind worden uitgeroeid en Noord-Amerika zou weer zeggingsmacht krijgen op Cuba. Althans dat was de bedoeling. Maar het liep anders en Goliath legde het af tegen David. Noord-Amerika verloor de eerste overzeese oorlog na de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog.
De Noorderbuur zag een tweede kans toen in 1989 de Berlijnse Muur viel en het Sovjet-communisme ten val kwam. Door een economische boycot dacht de Noord-Amerikaanse regering Castro en zijn kornuiten op de knieën te krijgen, maar ook dat mislukte. Zoals ook het gedoe rond het Cubaanse jongetje Elián in het voordeel van Cuba werd beslecht.
Langzaamaan klaarde in de jaren daarna het tij. Obama was de eerste president die Cuba bezocht en er leek sprake van toenadering. De eerste inbreuk op die dooi was het gedoe rond onverklaarbare geluiden op en rond de Amerikaanse ambassade in Cuba, waardoor diplomaten als de wiedeweerga terugkeerden naar eigen land. En nu dan slaat Trump met de almacht van America first op onverzoenbare wijze terug met het aanscherpen van de isolatie van Cuba. Samen met Venezuela en Nicaragua vormt in zijn Twitter-ethiek het eiland de nieuwe as van het kwaad.
Het is oude wijn in nieuwe zakken: een ordinaire uiting van imperialisme die na 1492 in Zuid-Amerika begon met de invasie door Spanje en Portugal. Er kwam een eeuwenlange dominantie uit voort die leidde tot economische achterstelling, tot rassendiscriminatie en tot het verschepen van Afrikanen als handelswaar over de Atlantische Oceaan. Niet alleen zijn de gevolgen daarvan nog altijd zichtbaar in Zuid-Amerika, maar evenzeer in Noord-Amerika waar de Blacks en de Latinos behoren tot een andere, inferieure categorie mens. Hoe dat alles zich ontwikkelde en hoe dat nog altijd voortduurt en welke gevolgen het heeft op het denken over colonidad valt te lezen in het boek Van roofbouw naar opbouw. Oorsprong en ontwikkeling van de Latijns-Amerikaanse filosofie.
Op 30 april a.s. zal Heeffer het boek presenteren als onderdeel van het project Het wondere werelddenken. Op zoek naar een universele filosofie. De presentatie vindt om 20.00 plaats in het filosofiehuis Het zoekend hert, Koninklijkelaan 43, B-2600 Berchem-Antwerpen, België. Inschrijven voor dit evenement is verplicht.