Ubuntu MOOC* is dé online opleiding om samen te bouwen aan een inclusieve en duurzame wereld
* MOOC staat voor Massive Online Open Course; een online opleiding die voor een groot publiek toegankelijk is.
Ubuntu: I am because we are and we are because the planet is.
In een wereld waarin digitalisering, protocollering en de dagelijkse praktijk van targets en competitie doelen op zich kunnen worden, zoeken we met behulp van de Afrikaanse filosofie Ubuntu naar nieuwe wegen. Wegen waar medemenselijkheid, dialoog, tussenruimte, compassie en duurzaamheid sleutelbegrippen zijn. En waar de vraag ‘Hoe draag ik (of: hoe dragen wij) bij aan een rechtvaardige, inclusieve samenleving en een duurzame aarde?’’ centraal staat.
Education is the most powerful weapon to change the world.
Onderwijs speelt daarbij een sleutelrol. En daarom hebben wij de Ubuntu MOOC: Samen bouwen aan een inclusieve en duurzame wereld ontwikkeld. De opleiding geeft antwoord op de vraag: hoe kun jij jouw talenten of de kwaliteiten van jouw organisatie inzetten voor de wereld? Naast hoop en perspectief, biedt de opleiding concrete handvatten hoe je zelf én samen met collega’s, medebestuurders en medestudenten kunt bouwen aan een rechtvaardige, inclusieve en duurzame wereld.
Wat leer je?
In de Ubuntu MOOC zullen we op filosofisch, wetenschappelijk en praktisch niveau zoeken, verbanden leggen en de synergie ervaren tussen persoonlijk professionele, organisatorische en maatschappelijke vraagstukken. We zullen de waarden van Ubuntu toepassen in werk en leven en daarmee bijdragen aan het geheel waar we zelf onderdeel van zijn. Met andere woorden: we ontwikkelen een houding van deelgeverschap.
In elf modules zullen we, als het schillen van de ui, de gelaagdheden van Ubuntu ontdekken, vanuit historisch, filosofisch, wetenschappelijk perspectief maar vooral ook concreet toegepast in de praktijk van alle dag. Persoonlijk-professionele vraagstukken en samenwerkingsopdrachten zullen de rode draad en uitgangspunten vormen van de opleiding.
De aanpak in deze Ubuntu MOOC is interdisciplinair. Elf docenten uit deelgebieden als filosofie, economie, psychologie, journalistiek, literatuur, wetenschap, politiek en kunst nemen je mee hoe de Ubuntufilosofie – ‘ik ben omdat wij zijn en wij zijn omdat de aarde is’ – werkt in hun vakgebied, op micro-, meso- en macroniveau.
Modules
Elf betrokken docenten, ieder met hun eigen expertise en samen één geheel, delen hun kennis en bieden praktische handvatten die je helpen om de essentiële pijlers van Ubuntu daadwerkelijk te kunnen toepassen in je werk en leven. De MOOC is opgedeeld in de volgende modules:
Wat is Ubuntu? | Henk Haenen
Henk Haenen is auteur en specialist op het gebied van Afrikaanse filosofie. In 2018 verscheen van zijn hand bij Damon Ubuntu en Nelson Mandela. Afrikaanse filosofie van verzoening. Ook onderzoekt hij verdraagzame islam, waarover in 2020 een boek verschijnt.
Existentie en storytelling | Babah Tarawally
Babah Tarawally is schrijver, columnist en journalist met een passie voor Afrikaanse filosofie. Tarawally gelooft in een filosofie die onze verschillende identiteitskenmerken verenigt. ‘Ik ben geplukt uit de Mandingo stam, geboren in Sierra Leone en gedoopt tot de Islam. Ik ben nu zoveel meer. Wat kan ik nog meer zijn? En wat kan ik niet meer zijn?’
Betekeniseconomie | Kees Klomp
Kees Klomp studeerde politicologie en communicatie aan de UvA. Na jarenlange ervaring als businessconsultant bij grote internationale adviesnetwerken richtte hij Karmanomics op vanuit zijn boeddhistische kijk op betekenisvol zakendoen. Hij schreef verschillende boeken over de betekeniseconomie, zoals Handboek Betekenisvol Ondernemen, Pioniers van de Nieuwe Welvaart, THRIVE en Betekeniseconomie.
Presentie en zorgethiek | Andries Baart
Andries Baart is de grondlegger de presentietheorie; hij is als hoogleraar verbonden aan de North-West University (Zuid-Afrika) en emeritus van de Universiteit voor Humanistiek.
Verzoening en restorative justice | Kathleen Ferrier
Kathleen Ferrier is voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie en deskundige op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten en diversiteit. Zij is verbonden als docent aan diverse universiteiten in Azië, adviseerde de gemeente Amsterdam over de komst van een slavernijmuseum en was tien jaar lang Tweede Kamerlid voor het CDA met als portefeuilles onder meer internationale samenwerking, onderwijs, gezondheidszorg en sociale zaken.
Ubuntu leiderschap en ondernemerschap | Leontine van Hooft
Leontine van Hooft is schrijver, spreker en medeoprichter van GreenDreamCompany, een toerisme en mediabedrijf dat zich inzet om het culturele erfgoed van opkomende markten in Afrika en Europa te bevorderen en onderhouden. GreenDreamCompany zet Ubuntu centraal in haar management. Ze schreef de boeken De weg naar bruto mondiaal geluk, De kracht van Afrikaans denken en Evolutionair leiderschap.
Indaba en burgerfora: betrokken besluitvorming | Annette Nobuntu Mul
Annette Nobuntu Mul is gestalt systeemtherapeut, docent, organisatiecoach en oprichter van Ubuntu Society. In 2018 verscheen van haar hand het boek Opsoek naar Ubuntu. Meer informatie en cv.
Duurzaam ondernemen | André Nijhof
André Nijhof is hoogleraar Duurzaam ondernemen en stewardship aan Nyenrode Universiteit en daarnaast gasthoogleraar aan de UN mandated University for Peace (Costa Rica). Hij was voorzitter van het Netwerk Bedrijfsethiek Nederland en publiceerde in verschillende internationale tijdschriften, zoals in de Journal of Business Ethics.
Diversiteit en inclusie | Mpanzu Bamenga
Mpanzu Bamenga is coördinator en medeoprichter van Incleaders, the Dutch Inclusion Leaders Network. Incleaders staat voor inclusief leiderschap en het verbinden van leiders met diverse achtergronden. Mpanzu was ook actief als raadslid voor D66 en is lid van diverse raden van toezicht, waaronder VluchtelingenWerk en de Stichting Pim de Kuijer Lezing.
Intergenerationele en internationale dialoog | Laurentien van Oranje
Laurentien van Oranje is sociaal ondernemer, auteur, strateeg, conceptontwerper en (dialoog)facilitator. In 2017 werd ze door De Dikke Blauwe uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie’. De rode draden in al haar werk zijn inclusieve diversiteit en duurzaamheid in de breedste betekenissen.
Mondiale samenwerking en de toekomststoel | Jan Terlouw
Jan Terlouw is wetenschapper, politicus, auteur en, sinds zijn beroep op het touwtje uit de brievenbus, voorvechter van een beter Nederland.
Met extra bijdragen van Jalli Lamin Kuyateh, Alan McSmith, Kevin Chaplin en Kubeshini Govender.
Leerdoelen
Na het volgen van de opleiding heeft de deelnemer/deelgever de volgende kennis, vaardigheden en houdingen tot zich genomen en is in persoonlijk professionele zin bekwaam in:
• Het zien van een individu, team, organisatie, land op gedrags-, waarden- en intentieniveau vanuit de kracht van diversiteit en onderlinge samenhang
• Het verbinden van een persoonlijk vraagstuk en leerdoel met de essentie van ‘Ik ben omdat wij zijn en wij zijn omdat de Aarde is’.
• Het begrijpen en vertalen van de theoretische achtergrond van Ubuntufilosofie vanuit historisch perspectief en als waardengeoriënteerde bron van handelen in werk en leven
• Het omzetten van belemmerende overtuigingen naar stimulerende overtuigingen en constructieve bijdrage aan samenwerken
• Vanuit intercultureel perspectief vraagstukken te bezien vanuit een non polariserend ‘tussen wij en ik’.
• De kracht en verbinding tussen persoon en professie beschouwen vanuit de Presentietheorie en fundamentele zorgethiek
• Het doorleven en toepassen van de weg van vergelding naar vergeving: de 4-stappen n.a.v. de waarheids- en verzoeningscommissie uit Zuid-Afrika.
• Verzoening en Restorative Justice erkennen als basis in onze samenleving: de weg naar herstel in plaats van veroordeling en afsplitsing
• Omgaan met interpersoonlijke dilemma’s en toepassen van de ‘complete boodschap’ in communicatie en gelijkwaardige dialoog: opheffen van dualiteit met een tweeledige inclusieve grondhouding
• Omgaan met emoties in professionele zin, koppeling maken met waarden en van daaruit positie kiezen in een constructieve dialoog met zowel respect voor de ander als voor zichzelf
• Het maken van een integrale analyse bij complexe organisatorische en maatschappelijke vraagstukken vanuit bron, pijlers, dragers en baken.
• Het samen creëren van ondernemerschap vanuit de pijlers van Ubuntu: bijdragen aan een inclusieve en duurzame organisatie, samenleving en wereld
• Het toepassen van de Afrikaanse besluit- en dialoogmethode de Indaba:
• Met de kracht van de dialoog, de omarming van diversiteit, het erkennen van de waarde onder de weerstand, het besef van een gezamenlijk groter belang en de betekenis van ‘geen fundamenteel bezwaar principe’.
• Het verbinden van individuele, teamgerichte, organisatorische en maatschappelijke vraagstukken en visie/missie met de betekenis van: I am because we are and we are because the planet is: het pad van gedeelde menselijkheid vanuit lokaal tot mondiaal perspectief.
• Een diepe bewustwording van deelgeverschap in samenwerken en samen leven: te allen tijde geven we aan een geheel, waar we tegelijkertijd allen onderdeel van zijn. Voor onszelf en onze toekomstige generaties.
Voor wie?
A: Geïnteresseerd in beroep en (samen)leven
Vanuit het diepgewortelde mens- en wereldbeeld Ubuntu is ieder van ons, ongeacht de sector waarin je werkt of de maatschappelijke functie of rol die je vervult, (mede)verantwoordelijk voor het leveren van een constructieve bijdrage aan die inclusieve, rechtvaardige samenleving en een duurzame aarde. Voor onszelf én onze nog niet geborenen.
De wereldwijde, fundamentele crises waarmee we te maken hebben, zoals economische ongelijkheid, discriminatie en racisme, klimaat, biodiversiteit, vluchtelingen, woningtekorten en ‘code zwart’ in de zorg, krijgen we bovendien niet meer opgelost met ons individuele denken en handelen. We zullen samen, via de weg van solidariteit en het pad van gedeelde menselijkheid, op zoek moeten gaan naar een nieuwe (inter)nationale samenlevingsethiek.
Ubuntu kan ons daarbij helpen. Kijken we vanuit de filosofie van Ubuntu naar bijvoorbeeld de zorg, dan leert zij ons: It takes a village to raise a child. Met andere woorden: hoe kunnen we naar een samenleving bewegen waarin het weer een morele plicht is om voor elkaar te zorgen in plaats van het recht op zorg te claimen? De ‘polariserende’ kloven in alle sectoren kunnen we volgens de wijsheid van Ubuntu overbruggen door elkaar allereerst écht te zien (Sawubona: ik zie jou!). Daardoor gaan mensen de fundamentele behoefte van meaning and belonging weer ervaren. En vanuit die basis kunnen we werken met de Ubuntu-wijsheid van Indaba, de betrokken besluitvorming, wat in essentie neerkomt op: If you want to go fast go alone, if you want to go far go together.
B: Studenten aan hbo opleidingen die de Ubuntu MOOC opleiding als een minor willen volgen.
Studie, inspiratie- en investeringstijd
A: Geïnteresseerd in beroep en (samen)leven
Deze opleiding omvat tussen de 120- 420 uur afhankelijk van de vrije keuze en interesse. Studie-investeringsuren zijn afhankelijk van de behoefte je verder te verdiepen met behulp van reflectievragen en opdrachten.
Bekijken, luisteren video’s van docenten: 8 uur
Aanbevolen literatuur tussen de 30- 300 uur.
Reflectie- en samenwerkingsopdrachten: 20- 50 uur
Facultatuef een eindopdracht op platform: 20- 50 uur
Het gemiddeld tijdspad voor de opleiding beslaat 6 maanden – 1 jaar
De Ubuntu MOOC is een volledig jaar beschikbaar.
B: Hbo-studenten
Deze opleiding omvat in totaal 420 studiebelastingsuren.
Bekijken, luisteren video’s van docenten: 8 uur
Aanbevolen literatuur: 312 uur
Reflectie- en samenwerkingsopdrachten: 50 uur
Eindopdracht op platform: 50 uur
Het gemiddeld tijdspad voor de opleiding beslaat 6 maanden.
De Ubuntu MOOC is een volledig jaar beschikbaar.
Volg je een (hbo-)opleiding of -minor, waar deze MOOC onderdeel van is? Dan staan er voor deze MOOC staan 15 EC’s. Mogelijk is er in dat geval sprake van opdrachten op maat. Voor meer informatie kun je terecht bij je studiebegeleider.
Aanmelden: word ook deelgever!
• Jouw investering voor de Ubuntu MOOC – Samen bouwen aan een inclusieve en duurzame wereld bedraagt € 1.495,-. Dit bedrag geeft je één jaar toegang tot de MOOC.
• De opleiding is zowel in het Nederlands als in het Engels te volgen. De audio is doorgaans in het Nederlands en wordt te allen tijde voorzien van Engelstalige ondertiteling.
• Als je 10 personen tegelijk aanmeldt, kunnen we één MOOC gratis aanbieden aan iemand die het financieel niet kan dragen. Meer informatie? Neem contact op met [email protected].
• 5% van het investeringsbedrag zal ten goede komen aan lesprogramma’s voor de Amy Foundation in Kaapstad, Zuid-Afrika. Je vindt alle informatie over de Amy Foundation op amyfoundation.co.za.
• Na afronding ontvang je een CEDEO-erkend certificaat. Maar wij vinden het nóg belangrijker dat je gaat staan voor je talenten en ze inzet voor een inclusieve en duurzame wereld!
Een massive open online course (MOOC) is een opleiding die volledig online te volgen is, en daardoor mensen uit alle windstreken kan accommoderen. Je leert aan de hand van video’s, lezingen, aanbevolen vakliteratuur en reflectie- en samenwerkingsopdrachten. De UBUNTU MOOC is na aanmelding bereikbaar via moodle.isvw.nl. Hiervoor ontvang je per licentie één gebruikersnaam en wachtwoord. Eén licentie is deelname voor één persoon.
Praktische informatie
De Ubuntu MOOC is een co-creatie van ISVW en Ubuntu Society. Meer informatie over Ubuntu Society is te vinden via ubuntusociety.nl.
Testimonial
Hetty Zwollo volgde de Ubuntu MOOC:
“De opleiding is me heel goed bevallen. Er is een grote diversiteit aan bevlogen docenten die allemaal Ubuntu vanuit een andere invalshoek benaderen. Ook vind ik het prettig dat ik de tijd voor mijn opleiding zelf kon indelen, ik kon het zo goed inplannen naast mijn werk. Ik heb veel aan de opleiding gehad, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Als strategisch communicatieprofessional heb ik zo vanuit Ubuntu de kennis en mogelijkheden gekregen om op een andere manier in verbinding te komen met mijn omgeving.”
Lees hier verder over Hetty’s ervaring.