Beroepsopleidingen 2018

In 2018 kunt u bij de ISVW de volgende beroepsopleidingen volgen:


Filosofisch kompas

Het doel van deze bijspijkercursus is het vergroten van het vermogen een gesprek filosofisch te maken door te herkennen welke filosofische posities worden ingenomen, welke tegenstellingen mogelijk zijn, welke richting het gesprek op kan gaan en door filosofische denkbewegingen te herkennen. Door het ontwikkelen van dit Filosofisch  Kompas kan een gespreksleider richting geven aan het gesprek zonder het denken van deelnemers over te nemen.

 


Visieontwikkeling in organisaties

Vanaf dinsdag 20 februari 2018 vindt de derde leergang Visieontwikkeling in organisaties plaats. Verstandige, evenwichtige en werkelijk onderbouwde besluiten die lang meegaan vind je niet zomaar. Ze vereisen een overtuigende visie. Visieontwikkeling is het talent van de leider. In deze leergang leer je visieontwikkeling als onderzoeksproces beheersen. Je onderzoekt, oefent en ontwikkelt onder meer de deugd van de leider: rechtvaardigheid. Je bekwaamt je in de vaardigheid hier anderen in te begeleiden.


Scholing van de geest

In februari 2018 start de vierde editie van de leergang Scholing van de geest. Deze is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jos Kessels, Scholing van de geest – Wat ik leerde van Sokrates. Centraal staat het ontwikkelen van een sokratische, onderzoekende houding en de bijbehorende vaardigheden van de klassieke vrije kunsten: dialectica (vragen stellen), retorica (overtuigend spreken), grammatica (taal en schrijven) en de overkoepelende deugdenleer (ethica).

 


Filosofie en gezondheidszorg

 

Als zorgprofessional wordt u vaak dermate opgeslokt door de werkdruk dat er onvoldoende tijd is voor reflectie op de dagelijkse praktijk. Wat willen we eigenlijk bereiken en waarom? Zijn we goed in wat we proberen te bereiken? Wat vraagt de maatschappij van ons? Zijn dat reële eisen en doelen? Wat zijn de strategische kaders van de moderne geneeskunde? Hoe kijken we aan tegen ziekte en gezondheid? Wat zijn de basale aannames achter het idee van marktwerking in de zorg? Hoe willen mensen eigenlijk oud worden? Wanneer wordt leven lijden? Wat is het mensbeeld achter het maatschappelijke debat rondom euthanasie?


Filosoferen met kinderen en jongeren

De beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren (FMKJ) leert u om een goed filosofisch gesprek te voeren met kinderen en jongeren. De kunst is om een gesprek tot een goed filosofisch gesprek om te vormen en te zorgen dat het ook filosofisch blijft. Daar is niet alleen achtergrondkennis van de filosofie voor nodig, maar vooral ook gespreksvaardigheid. Aan de hand van voorbeelden, oefeningen en feedback leert u de fijne kneepjes van het vak. Deze ISVW-beroepsopleiding wordt verzorgd door EPIC International en is geaccrediteerd door het Vlaams netwerk voor Eigentijds Filosofie Onderwijs (VEFO) en Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN).

 


Moreel beraad

De opleiding bestaat uit een afwisselende combinatie van theoretische achtergronden van moreel beraad en het zelf leren begeleiden van moreel beraad (gespreksleiderschap). Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden in deze beroepsopleiding. De opleiding is in de eerste plaats een vaardigheidsopleiding: het draait om leren door te doen en om te leren door te reflecteren op ervaringen. De theorie wordt steeds verbonden met morele praktijken en met onze ervaringen. Het zijn geen ethieklessen. We werken voortdurend aan en in een lerende omgeving. Uw groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 15 mensen.


Kunst van het vragen stellen

In de tweedaagse training ‘kunst van het vragenstellen’ leert u hoe je met vragen iemand uit zijn gewone doen haalt. En hoe je met doorvragen samen bij problemen kunt stilstaan, in plaats van ze voortdurend maar op te lossen. Je leert hoe je een verschil van mening echt kunt onderzoeken in plaats van er een “werkbare consensus” uit te kneden. Je leert standpunten bevragen in plaats van te ondergraven.


Socratisch gespreksleider

In de opleiding leer je een sokratisch gesprek op je eigen manier te begeleiden. Je maakt kennis met de theorie over wat Sokrates deed en wat de rol is van de gespreksleider. En je leert de theorie vorm te geven in wat je als begeleider doet: subtiel doorvragen op wat iemand zegt, hem uitnodigen er nog eens over na te denken, volharden in het onderzoek. In de opleiding leer je geen trucje of stappenplan, maar een ambacht. En net zoals bij pottenbakken en vioolspelen, leer je eerst goed kijken en nadien veel oefenen. Heb je het vak onder de knie, dan kun je het gebruiken in heel verschillende situaties

 


Zin geven aan werk


In deze filosofische beroepsopleiding leert u daadwerkelijk ruimte maken voor zingeving, vrijheid, verantwoordelijkheid, betekenis en kwaliteit. Dat kan binnen uw huidige werksfeer zijn, of op weg naar een nieuwe werksfeer, of zelfs op weg naar een andere levensfase. Dit gaat overigens niet alleen om een persoonlijke ontwikkeling, maar ook om omgaan met de frictie tussen zin geven en de bestaande kaders, normen en gewoonten die in het werk gegeven zijn. De kaders en gewoonten zijn er vaak niet voor niets, maar kunnen soms frustratie oproepen en ervaren worden als stug, zinloos en onveranderlijk. De kunst is om ondanks de weerbarstige realiteit werk tot betekenisvol en eigen te maken. Grote filosofen hebben in de afgelopen 2500 jaar visies op maatschappelijk functioneren ontwikkeld die ook in de huidige praktijk verrassend efficiënt blijken als tegengif tegen de dreiging van betekenisloosheid.


Ontwikkel je eigen filosofische fictie of non-fictie boek


Deze opleiding biedt een boeiende combinatie van live sessies op Landgoed ISVW en online leren met de eersteklas online methode van Schrijversacademie Editio. De opleiding start met een inspirerende dag waarop we onderzoeken wat fictie is, wat non-fictie is, en wanneer je een boek een filosofisch boek kunt noemen. Daarbij nodigen we publicerende filosofen uit die vertellen over hun eigen ervaringen bij het schrijven van filosofische fictie en non-fictie.


Bildung voor PO-schoolleiders

Het onderwijs moet opleiden voor een wereld die we nog niet kennen. Maar hoe doen we dat?
Het antwoord is: door bildung (persoonlijke, maatschappelijke en culturele vorming) en ausbildung (vakopleiding) te combineren in onze school- en lespraktijk. In deze opleiding, die bij uitstek geschikt is voor schoolleiders in het primaire onderwijs, kijken hoe we meer handen en voeten kunnen geven aan het vormingsideaal, waarbij moreel, praktisch en professioneel handelen hand in hand gaan.

Deze opleiding dekt de professionaliseringsthema’s persoonlijk leiderschap en toekomstgericht onderwijs ten behoeve van herregistratie Schoolleidersregister PO.


Filosofisch practicus

De beroepsopleiding tot filosofisch practicus aan de ISVW biedt deelnemers een intensieve scholing in wat de Gilde-methode is gaan heten: de door Harm van der Gaag ontwikkelde Socratische gespreksdiscipline. Sinds de opleiding van start ging, vijf jaar geleden, heeft een zestigtal mensen zich deze methode eigen gemaakt. Sommigen van hen deden dit met het oogmerk een eigen filosofische praktijk te beginnen, anderen vanuit de behoefte in hun huidige professionele context een ander soort gesprekken te kunnen voeren — bijvoorbeeld een decaan met leerlingen, een projectleider met medewerkers, een hoogleraar met de wetenschappelijke staf. De Gilde-methode is niet de enige methode van filosofische 1-op-1-gespreksvoering, maar inmiddels in Nederland wel de toonaangevende.


Eigentijds leiderschap

Modern leiderschap vereist mentale kracht. Dit uit zich in het goed kunnen denken, spreken en schrijven. Maar wat is goed? Hierbij zijn twee zaken van belang. Aan de ene kant gaat het om helderheid en duidelijkheid. De nadruk ligt hier op scherp redeneren, het maken van de juiste onderscheidingen en op het goed kunnen analyseren. Maar aan de andere kant dienen we niet slechts het verstand in te zetten. We zullen werkelijk overtuigend moeten zijn. Wat we zeggen zal moeten resoneren bij het publiek en hun ziel moeten doen bewegen. Het gaat erom te verbinden. De woorden moeten in de ziel van de toehoorder worden gelegd. Wil je werkelijk overtuigend zijn, wil je echt overtuigen, dan zullen je redeneringen niet alleen verstandelijk, maar ook gevoelsmatig moeten aanspreken.

 


Comments are closed.

Back to Top ↑
    • nl
  • Winkelmand

  • Programmakrant ISVW

  • Laatste kans!

    wo 25

    Søren Kierkegaard: filosoof? theoloog? acteur? Schrijver!

    25 april om 10:30 tot 29 april om 12:30
    ma 30

    Mens en natuur in het Antropoceen

    30 april om 10:30 tot 4 mei om 12:30
    mei 05

    De essentie van Montaigne

    5 mei om 10:30 tot 6 mei om 12:30
    mei 05

    Esthetica en kunstfilosofie: het sublieme in de kunst

    5 mei om 10:30 tot 6 mei om 12:30
    mei 06
    mei 12

    Japanse filosofie: de weg der goden

    12 mei om 10:30 tot 13 mei om 12:30
    mei 13

    Filosoferen met kinderen en jongeren

    13 mei om 10:00 tot 17:00
  • NIeuw bij ISVW uitgevers

  • Meld je aan voor onze nieuwsbrieven

  • @isvwijsbegeerte