Vermeld in iFilosofie #47

Bedankt voor het lezen van iFilosofie #47! In de onderstaande lijst vind je links naar de boeken die we bespreken in het 47e nummer van iFilosofie. Op de hoogte blijven van de recentste filosofiepublicaties? Abonneer je dan gratis via deze link.


Will AI Replace Us?

Shelly Fan

Uitgeverij: Thames & Hudson
Jaar: 2019

The past sixty years have witnessed astonishing bursts of growth in the field of Artificial Intelligence – the science and computational technologies that teach machines to sense, learn, reason and take action. AI is already changing our lives, in ways that benefit health, productivity and entertainment. Are we on the threshold of an AI-dominated world, in which humans will no longer be necessary?


Waarom zou ik?

Petra van der Kooij

Uitgeverij: ISVW Uitgevers
Jaar: 2019

We willen wel duurzamer leven, maar weten niet hoe of waar te beginnen. En waarom zouden we eigenlijk? Hoe je het ook went of keert, onze individuele CO2-uitstoot is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Die ene vliegreis annuleren of een stuk vlees per week minder eten: maakt dat het verschil? Waarom zou ik? stelt iedere lezer in staat om zich te beraden op haar eigen levenshouding.


De zin van het leven

Fokke Obbema

Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar: 2019

De zin van het leven is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties.


Discretie

Peter Venmans

Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar: 2019

Filosoof Peter Venmans onderzoekt in Discretie wat discretie betekent in de verschillende domeinen van ons dagelijks leven. Onze tijd houdt van transparantie en duidelijkheid. Van zwart op wit. Van alles of niets. We willen alles weten, alles zien, alles naar buiten brengen. Discretie is uit de gratie geraakt. En toch, zo luidt de stelling van dit boek, maakt discretie ons leven waardevol.


De grenzen van het getal

Karin Verouden

Uitgeverij: ISVW Uitgevers
Jaar: 2019

‘Er is geen zekerheid in de wetenschap waar wiskunde niet kan worden toegepast’, schreef Leonardo da Vinci al vijf eeuwen geleden. In het boek De grenzen van het getal komen wetenschappers, sporters en kunstenaars aan het woord. Zij vertellen over hun liefde voor wiskunde en de schoonheid ervan, maar er zit ook een schaduwkant aan hun verhalen.


De mythe van Sisyphus

Albert Camus

Uitgeverij: Uitgeverij IJzer
Jaar: 2019

De mythe van Sisyphus in een splinternieuwe, frisse vertaling van Elly Jaffé Prijs winnares Hannie Vermeer-Pardoen. Hoe moet ik leven, als ik mij nergens op kan beroepen? Dat is de vraag die Camus ons voorlegt in De mythe van Sisyphus. Camus weet als geen ander het menselijk bestaan op de spits te drijven. De levenshouding die Camus bepleit is die van vrijheid, bewust leven en revolte.


Thuis

Pieter Hoexum

Uitgeverij: Atlas Contact
Jaar: 2019

In Thuis verkent Pieter Hoexum het onzichtbare alledaagse: dichters, architecten en filosofen leiden hem tot een beter begrip van het begrip thuis, maar brengen hem even vaak op een dwaalspoor. Tijdens verschillende verblijven in het Roland Holsthuis in Bergen (NH) ging Hoexum op zoek naar een antwoord op de vraag: ‘Wat is thuis?’


Het bruggesprek

Wilfried Luyten

Uitgeverij: Garant
Jaar: 2019

Onderwijs maakt toekomst en heeft daarom de taak om leerlingen voor te bereiden op een samenleving die totaal onvoorspelbaar is en voortdurend verandert. Hoe doen leerkrachten dat? Bruggesprekken kunnen een aanzet zijn om kinderen te leren naar zichzelf te kijken, om een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Van daaruit kunnen ze stappen zetten naar anderen.


Catharsia

Sjef Drummen

Uitgeverij: Stichting Onderwijs Midden-Limburg
Jaar: 2019

In Catharsia schuwt Drummen niet om zich in boude bewoordingen af te zetten tegen het huidige, in zijn ogen failliete onderwijs. Gedreven door de zoektocht naar het beloofde educatieve land is hij voorstander van het verlaten van het huidige onethische model. Hij hoopt dat het lezen van dit boek ertoe bijdraagt dat we anders gaan denken over onderwijs en leren.