Bildung en moreel beraad voor intern begeleiders in het onderwijs

Beroepsopleiding

Hoe willen we jonge mensen opleiden, opvoeden en vormen voor een wereld die we nog niet kennen? Dan gaat het niet alleen over kwalificatie, maar ook over persoonlijke, sociale en culturele vorming. Daarom moeten we het hebben over bildung: kritisch denken, zelfverwerkelijking, empathie, waarheidsvinding, vorming van waarden en morele ontwikkeling.
Deelnemende IB’ers maken kennis met het moderne bildungsideaal. Met extra aandacht voor onderzoekend vragen, waarheidsvinding, oplossen van morele dilemma’s, leiderschap, werken aan waardevol onderwijs en oordeelsvorming.
We gebruiken klassieke, filosofische methoden om tot passende en concrete ideeën te komen. Om de toekomstige wereld beter te begrijpen en om bildung inzichtelijk te maken hanteren we het agoramodel.

Leerdoelen en methode

Bildung voor IB’ers heeft effect op het eigen praktisch en professioneel handelen en dat van anderen, waaronder leerkrachten, kinderen en ouders. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze tijdens de leergang oefenen met praktijksituaties. Ook nodigt elke deelnemer twee keer een gast uit: we werken één dagdeel samen met de directeur en één ander dagdeel samen met een collega van de IB’er.

Studiebelasting

De leergang bestaat uit twee 25-uurssessies (van 16.00 uur tot de dag erna 17.00 uur met diner, overnachting, ontbijt, lunch) en twee lange dagen (van 10.00 uur tot 20.00 uur met lunch en diner). Deelnemers moeten rekening houden met een totale studielast van 140 uur, waaronder het lezen van twee boeken. De bijeenkomsten zijn intensief.

Programma
MODULE 1: bildung rond de agora

De wereld is lang zo ingewikkeld niet als ze lijkt. Het agoramodel helpt je overzicht te houden en op zoek te gaan naar trainingssferen waarbinnen je nieuwe vaardigheden kunt leren zodat je je in alle levenssferen goed kunt redden. Je vindt deze sferen rondom het plein (de agora) in elke stad. Hoe steek je het plein over en ga je agorafobie tegen?
Gastdocenten: Rick Koster en Erno Eskens

MODULE 2: moreel beraad, bildung en deugden

Moreel beraad is een methode waarmee je kunt onderzoeken wat nu de waarden zijn waar je aan hecht en in hoeverre je die deelt met anderen. We oefenen deze methode met elkaar en met gasten: elke deelnemer nodigt zijn of haar schoolleider uit om vanaf 15.00 uur deel te nemen aan een moreel beraad en mee te dineren.
Gastdocent: Dick Kleinlugtenbelt

MODULE 3: waarheidsvinding en stoïcijns leiderschap

Welke lessen kunnen we leren uit de filosofie als we filosofie beschouwen alswaarheidsvinding? Iedereen kan leren filosoferen.
Velen in het onderwijs ervaren hun werkdruk als een zware last. Stoïcijnse vaardigheden kunnen je helpen daarmee om te gaan. Zo behoud je leiderschap over je werk en handelen.
Gastdocent: Ed Weijers

MODULE 4: kinderfilosofie en 21st century skills

Hoe kun je filosoferen met kinderen en welke vaardigheden leren zij daarbij?
Elke deelnemer nodigt een collega uit die vanaf 12.30 uur mee luncht en daarna deelneemt aan het gesprek, tot 17.00 uur.
Gastdocent: Monique Fischer

Hoofddocent

Dick Middelhoek is trainer, spreker, coach en sociaal ondernemer in het onderwijs. Hij startte Bureau Overleren en is bestuurslid onderwijs bij het Humanistisch Verbond.

 

Gastdocenten

Dr. Erno Eskens is filosoof en politicoloog en bekend als popularisator van de filosofie. Hij promoveerde in 2015 op Een beestachtige geschiedenis van de filosofie. Daarnaast geeft hij lezingen in het onderwijs en het bedrijfsleven over het agoramodel.

 

Ed Weijers heeft filosofie gestuurd in Leiden, volgde de lerarenopleiding in Utrecht, en filosofeert in binnen- en buitenland voor EPIC International. Ed is coördinator van het Centrum Kinderfilosofie Nederland en verzorgt de opleiding Filosoferen met kinderen en jongeren.

 

Monique Fischer is trainer, coach en filosoof. De studie filosofie heeft ze afgerond met een scriptie over bildung in het basisonderwijs. In het onderwijs heeft ze zich bekwaamd in filosoferen met kinderen.

 

Dick Kleinlugtenbelt is socioloog en filosoof en werkt als senior beleidsmedewerker kwaliteit en ethiek in de Geestelijke Gezondheidszorg. Op diverse plekken geeft hij lezingen en cursussen op het gebied van levenskunst en ethiek en traint hij mensen in moreel beraad en sokratische gespreksvoering.

 

Data

  • Donderdag 28 september 16.00 uur tot vrijdag 29 september 2017 17.00 uur
  • Donderdag 9 november 2017 van 10.00 uur tot 20.00 uur
  • Vrijdag 19 januari 16.00 uur tot zaterdag 20 januari 2018 17.00 uur
  • Maandag 12 maart 2018 van 10.00 uur tot 20.00 uur

Deelname

De deelnamekosten zijn € 2.235,90 per deelnemer, inclusief 2 x overnachting in een comfortkamer, 4 x diner met wijn, 4 x lunch, koffie/thee en 1 x lunch, 1 x diner met wijn en koffie/thee voor gasten. Ook het lesmateriaal, bestaande uit 2 boeken en de Bildung scheurkalender is inbegrepen. (Zonder overnachting: € 2.004,90).

Aantal deelnemers: minimaal 14, maximaal 18.
Deze leergang voor IB’ers is ter validering aangeboden bij het lerarenregister.

 


Comments are closed.

Back to Top ↑
  • ISVW-programmagids





    Klik op de cover om te bladeren door onze gids. Wilt u de gids thuis ontvangen, stuur dan een e-mail naar info@isvw.nl
  • Laatste kans!

    za 29

    Start: Filosofisch Kompas Plus

    29 april om 14:00 tot 17:00
    mei 06

    Interculturele filosofie: Afrikaanse filosofie

    6 mei om 10:30 tot 7 mei om 12:30
    mei 07

    Filosoferen met kinderen en jongeren

    7 mei om 10:30 tot 17:00
    mei 22

    Big History

    22 mei om 10:30 tot 26 mei om 17:00
    mei 27
  • NIeuw bij ISVW uitgevers

  • Meld je aan voor onze nieuwsbrieven

  • @isvwijsbegeerte