Evenementen voor 9 juli - 2 december
Evenementen Lijst navigatie
Oosterse en westerse filosofie, haiku schrijven en boogschieten
Stel dat je anders in het leven zou willen staan, je een houding eigen zou willen maken waardoor je je vanuit medeleven tot anderen zou verhouden. Hedendaagse westerse filosofie, in het bijzonder de neurobioloog Antonio Damasio, stelt dat we over hersen- en zenuwstelselcapaciteit beschikken die ons in staat stelt in handelingssituaties voelend te weten wat anderen van ons verlangen
Lees verder »Griekse tragedies
Bent u klaar met geluk, praktische wijsheid en zekerheid? Dan is deze cursus een mooi begin. Gedurende vijf dagen springen we in het avontuur van de Griekse tragedie.
Lees verder »Filosofisch wandelen
Tijdens deze wandelweek neemt landschapsfilosoof Eric Brinckmann u letterlijk mee naar diverse landschappen en laat zien hoe ze filosofisch te lezen zijn
Lees verder »Stoïcijnse levenskunst
Een basisgedachte van de stoïcijnse filosofie is dat mensen niet emotioneel lijden door wat hen overkomt, maar alleen door hun eigen gedachten daarover
Lees verder »Vrije markt en democratie
Kan de filosofie een ander mensbeeld ontwerpen, en andere vrijheid dan die van de vrije markt
Lees verder »Voorbij het verstand. Een mystieke kritiek van de rede
Met ons verstand kunnen we veel zaken begrijpen
Lees verder »Tao & qigong
Tijdens deze summerschool nemen we u mee op een verdiepingsreis in de daoïstische filosofie waarin theorie en praktijk hand in hand gaan
Lees verder »Dostojevski de denker
Fjodor Dostojevski was een componist van romanwerelden die zijn gelijke niet kent. In deze cursus nemen we hem ook als denker serieus. Wat voor standpunten over de wereld hield hij erop na en hoe beargumenteerde hij zijn wereldbeeld?
Lees verder »Socratisch gesprek
Als we Plato mogen geloven bestookte Socrates op de Griekse agora de Atheners te pas en te onpas met vragen, totdat zij in hun eigen woorden verstrikt raakten
Lees verder »Frontiers of Astronomy
In de week Frontiers of Astronomy verdiept u zich een week lang in de grote raadselen van het universum.
Lees verder »Vrij zijn en inspiratie
‘Het is geen cursus, maar een bijzondere beleving’ Nu al voor de vijfde keer gaan wij in deze summerschool het ‘avontuur van bewustzijn’ aan. Het wordt onze persoonlijke ontdekkingsreis naar wie we zijn, naar ons vrij zijn en onze inspiratie. Wij onderzoeken de aard van ons eigen bewustzijn, de verschillende vormen van onze intelligentie en de werking van onze ‘mind’, die bestaat uit onze gedachten. In de vijf dagen wisselen wij persoonlijk onderzoek af met experimentele oefeningen, groepsdialogen en inspirerende&hellip
Lees verder »Amor fati. Liefde voor het lot
Kunnen we het hele leven omarmen, inclusief de donkere kant ervan? Wat voor levenshouding is daarvoor nodig
Lees verder »Kierkegaard. Over de vertwijfeling
Er zijn veel mensen die last hebben van psychische problemen zoals depressie, burn-out, verslavingen en angst. Deze worden vaak gezien als stoornissen van organische aard en worden behandeld met medicijnen
Lees verder »De mens: het dier dat zichzelf wil begrijpen
Sinds mensenheugenis proberen mensen hun eigen soort te duiden. Hoe voelt het om een mens te zijn
Lees verder »Anders denken: postmoderne openheid
In deze summerschool zullen we aan de hand van postmoderne theorieën vraagtekens plaatsen bij dominante denkpatronen over leven, liefde en maatschappij. En ons steeds de vraag stellen: waarom vinden we dit eigenlijk gewoon
Lees verder »Denken nu!
In deze Summer School maken we kennis met de opvattingen van vier vooraanstaande levende denkers: Rosi Braidotti, Mogobe Ramose, Peter Sloterdijk en Martha Nussbaum.
In hun werk behandelen zij belangrijke vraagstukken van onze tijd
Interculturele filosofie
Filosofie is intercultureel. In de Griekse oudheid was uitwisseling van ideeën tussen filosofen uit oost en west en noord en zuid vanzelfsprekend. Het is met name de Verlichting die ervoor heeft gezorgd dat de westerse filosofie in een eurocentrisch discours belandde. Ondertussen beseffen we de onhoudbaarheid hiervan en is er steeds meer interesse in de dialoog met filosofieën uit andere culturen
Lees verder »7e Frederik van Eedenlezing: prof. Mogobe Ramose
De Zuid-Afrikaanse filosoof Mogobe Ramose is als geen ander in staat de schellen van de ogen van zijn toehoorders te laten vallen. Hij is dan ook bepaald geen afstandelijke academicus en zijn Frederik van Eedenlezing zal niet een lezing zijn in de traditionele zin van het woord; het is een ervaring. Babah Tarawally leidt de avond in
Lees verder »Grote denkers
Gordels om, we gaan in sneltreinvaart door de geschiedenis van de westerse filosofie!
Lees verder »Spinoza’s Ethica in Utrecht
In deze cursus zullen we de gehele Ethica lezen. Cursisten ontvangen bij de eerste bijeenkomst een exemplaar van de onlangs verschenen vertaling van de Ethica. Elke les start met een inleiding op het gelezen gedeelte en vervolgens gaan we aan de hand van sleutelwoorden in discussie met elkaar. Maarten van Buuren put daartoe ook uit zijn boek Spinoza’s denkraam: Spinoza in vijftig sleutelwoorden, dat voorjaar 2019 zal verschijnen bij AMBO. Spinoza’s filosofie wordt inzichtelijk gemaakt in bewoordingen die iedereen kan volgen en zijn filosofie toepasbaar op het dagelijks leven. Ethica bevat het recept voor een beter en gelukkiger leven. Docent: prof. Maarten van Buuren
Lees verder »Spinoza’s Ethica in Amsterdam
In deze cursus zullen we de gehele Ethica lezen. Cursisten ontvangen bij de eerste bijeenkomst een exemplaar van de onlangs verschenen vertaling van de Ethica. Elke les start met een inleiding op het gelezen gedeelte en vervolgens gaan we aan de hand van sleutelwoorden in discussie met elkaar. Maarten van Buuren put daartoe ook uit zijn boek Spinoza’s denkraam: Spinoza in vijftig sleutelwoorden, dat voorjaar 2019 zal verschijnen bij AMBO. Spinoza’s filosofie wordt inzichtelijk gemaakt in bewoordingen die iedereen kan volgen en zijn filosofie toepasbaar op het dagelijks leven. Ethica bevat het recept voor een beter en gelukkiger leven. Docent: prof. Maarten van Buuren
Lees verder »De paarden van Plato in Amsterdam
Kom in het prachtig gerenoveerde pand van de Ambassade van de Vrije Geest een reis maken door de geschiedenis. Aan de hand van talloze schilderijen, beeldhouwwerken, tuinontwerpen, historische foto’s en manuscripten vertelt dr. Erno Eskens hoe 26 eeuwen filosofie ons zelfbeeld hebben gevormd. De geschiedenis van het denken, van de prehistorische cultus van de Moedergodin tot onze tijd, leggen we af met Plato’s zielenwagen. Twee paarden – symbool voor onze lichamelijke en sociale driften – stuwen ons voort. De wagenmenner – ons intellect – houdt aanvankelijk de teugels stevig in handen. Het intellect weet waar het heen moet. In de Renaissance klinkt de eerste twijfel: het sturende intellect trekt wel erg hard aan de teugels. Een paar eeuwen later leidt deze onvrede tot een heuse revolutie: de westerse mens weigert het driftleven nog langer te beteugelen. Vanaf dat moment wordt het dier in de mens bevrijd
Lees verder »Ontwikkel je eigen filosofische fictie of non-fictie boek
Deze opleiding biedt een boeiende combinatie van live sessies op Landgoed ISVW en online leren met de eersteklas online methode van Schrijversacademie Editio. De opleiding start met een inspirerende dag waarop we onderzoeken wat fictie is, wat non-fictie is, en wanneer je een boek een filosofisch boek kunt noemen. Daarbij nodigen we publicerende filosofen uit die vertellen over hun eigen ervaringen bij het schrijven van filosofische fictie en non-fictie.
Lees verder »Japanse filosofie: de weg naar de nieuwe tijd
In de Basiscursus Japanse filosofie verkent u de rijke schakeringen van de Japanse geest aan de hand van de drie belangrijkste filosofieën: de kamicultus (beter bekend als ‘shinto’), het boeddhisme en het confucianisme.
Lees verder »Start: Filosoferen met kinderen en jongeren
De beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren (FMKJ) leert u om een goed filosofisch gesprek te voeren met kinderen en jongeren. De kunst is om een gesprek tot een goed filosofisch gesprek om te vormen en te zorgen dat het ook filosofisch blijft. Daar is niet alleen achtergrondkennis van de filosofie voor nodig, maar vooral ook gespreksvaardigheid. Aan de hand van voorbeelden, oefeningen en feedback leert u de fijne kneepjes van het vak. Deze ISVW-beroepsopleiding wordt verzorgd door EPIC International en is geaccrediteerd door het Vlaams netwerk voor Eigentijds Filosofie Onderwijs (VEFO) en Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN)
Lees verder »Filosofisch café 16 september 2018
Op 16 september 2018 organiseren de Vrienden van de ISVW wederom een filosofisch café, waar u op inhoudelijke maar informele wijze kennis kunt maken met de filosofie in al haar diversiteit. Thema n.t.b.
Het café vindt plaats van 15.00 uur tot 17.00 uur. Toegang is € 10,- voor vrienden, € 10,- voor introducés van Vrienden en € 25,- voor niet-vrienden (aanmelden via info@isvw.nl).
Lees verder »START: Zin geven aan werk
Je hebt al enkele stappen gezet in je loopbaan en zoekt nu de sleutel om meer zin en betekenis te kunnen geven aan je werk en dat van anderen in je organisatie. In deze filosofische beroepsopleiding leer je ruimte te maken voor zingeving, vrijheid en verantwoordelijkheid, betekenis en kwaliteit
Lees verder »ISVW Open Dag 30 september
Meer weten over filosofie? De ISVW organiseert zondag 30 september van 14.00 tot 17.00 uur een gezellige open dag op het mooie Landgoed ISVW in de bossen bij Leusden om het cursus- en evenementenprogramma onder de aandacht te brengen.
Lees verder »Start: Bildung voor PO-schoolleiders
Het onderwijs moet opleiden voor een wereld die we nog niet kennen. Maar hoe doen we dat?
Het antwoord is: door bildung (persoonlijke, maatschappelijke en culturele vorming) en ausbildung (vakopleiding) te combineren in onze school- en lespraktijk. In deze opleiding, die bij uitstek geschikt is voor schoolleiders in het primaire onderwijs, kijken hoe we meer handen en voeten kunnen geven aan het vormingsideaal, waarbij moreel, praktisch en professioneel handelen hand in hand gaan
Japanse filosofie: kruisende wegen? Japan en de wereldfilosofie
In de Basiscursus Japanse filosofie verkent u de rijke schakeringen van de Japanse geest aan de hand van de drie belangrijkste filosofieën: de kamicultus (beter bekend als ‘shinto’), het boeddhisme en het confucianisme.
Lees verder »Start: Op leven en dood
Filosoferen over de eindigheid Leven en dood: twee woorden die niet zonder elkaar kunnen. Filosofen van alle tijden hebben leven en dood altijd in hun onderlinge samenhang doordacht. Wie het over het leven heeft, heeft het direct ook over de mogelijkheid dat het zal eindigen: de dood; en wie de dood probeert te begrijpen, kan dat alleen maar doen in het besef dat de dood het leven sterk bepaalt en kleurt. In deze basiscursus zullen twee ervaren ISVW-docenten, Jan Flameling&hellip
Lees verder »Op leven en dood: De Oudheid
Inleiding, formulering van je eigen onderzoeksvraag voor de cursus; het begin van het denken over leven en dood: de Oudheid
Lees verder »De kunst van het vragen stellen
In de tweedaagse training ‘kunst van het vragenstellen’ leert u hoe je met vragen iemand uit zijn gewone doen haalt. En hoe je met doorvragen samen bij problemen kunt stilstaan, in plaats van ze voortdurend maar op te lossen. Je leert hoe je een verschil van mening echt kunt onderzoeken in plaats van er een “werkbare consensus” uit te kneden. Je leert standpunten bevragen in plaats van te ondergraven
Lees verder »Start: Basiscursus Inleiding in de filosofie
Filosofen hebben zich altijd gebogen over het vraagstuk van waarheidsvinding. In de Oudheid is de zoektocht naar waarheid en kennis verbonden met de vraag ‘Wat is het wezen van de werkelijkheid?’. In de moderne tijd wordt vooral strijd gevoerd tussen rationalisten en empiristen over de vraag naar de bron van kennis. In onze tijd heeft de filosofie de verhouding van taal en werkelijkheid als haar centrale thema opgevat en spelen noties als de theoriegeladenheid van de waarneming, de conceptuele bepaling van de ervaring en het discourskarakter van het spreken een belangrijke rol in de discussie over (de mogelijkheid van) waarheidsvinding
Lees verder »Inleiding in de filosofie: Het ware
Filosofen hebben zich altijd gebogen over het vraagstuk van waarheidsvinding. In de Oudheid is de zoektocht naar waarheid en kennis verbonden met de vraag ‘Wat is het wezen van de werkelijkheid?’. In de moderne tijd wordt vooral strijd gevoerd tussen rationalisten en empiristen over de vraag naar de bron van kennis. In onze tijd heeft de filosofie de verhouding van taal en werkelijkheid als haar centrale thema opgevat en spelen noties als de theoriegeladenheid van de waarneming, de conceptuele bepaling van de ervaring en het discourskarakter van het spreken een belangrijke rol in de discussie over (de mogelijkheid van) waarheidsvinding.
Lees verder »Start: Filosofisch practicus
Dé beroepsopleiding tot filosofisch practicus
Voor informatie, toelatingsgesprekken en aanmelding kunt u contact opnemen met Marieke.Schilderman@isvw.nl.
De beroepsopleiding tot filosofisch practicus aan de ISVW biedt deelnemers een intensieve scholing in wat de Gilde-methode is gaan heten: de door Harm van der Gaag ontwikkelde Socratische gespreksdiscipline. Sinds de opleiding van start ging, vijf jaar geleden, heeft een zestigtal mensen zich deze methode eigen gemaakt. Sommigen van hen deden dit met het oogmerk een eigen filosofische praktijk te beginnen, anderen vanuit de behoefte in hun huidige professionele context een ander soort gesprekken te kunnen voeren — bijvoorbeeld een decaan met leerlingen, een projectleider met medewerkers, een hoogleraar met de wetenschappelijke staf. De Gilde-methode is niet de enige methode van filosofische 1-op-1-gespreksvoering, maar inmiddels in Nederland wel de toonaangevende.
Lees verder »Start: Eigentijds leiderschap
Modern leiderschap vereist mentale kracht. Dit uit zich in het goed kunnen denken, spreken en schrijven. Daarom staan in deze opleiding de ethos, pathos en logos centraal. Het gaat om helderheid en duidelijkheid, maar je boodschap moet ook resoneren in het hart van je publiek. Een bewustzijn van de context van waaruit je denkt en spreekt is daarom onontbeerlijk.
Lees verder »De Nobelprijzen van de toekomst
Terug- en vooruitkijken is voor de meeste mensen vanzelfsprekend, en niet alleen op nieuwjaarsfeestjes. Ook buiten de persoonlijke ervaring is een perspectief in de tijd boeiend. Wat gebeurde er omstreeks 1950/60, ruim genomen? Wat waren de grote ontdekkingen toen? Wat zijn we sindsdien opgeschoten? Werkt de wetenschap nu anders? Wat zouden we verder willen weten en gaat dat lukken in de komende 50 jaar
Lees verder »Bergsonweek
Waarom is het dualisme van lichaam en geest een pseudoprobleem? Hoe hardnekkig zijn onze metafysische vooroordelen over stilstand en beweging? Kunnen we anders tegen verleden, heden en toekomst aankijken? En wat moet er, om zo ver te komen, veranderen aan onze manier van denken
Lees verder »Start: Socratisch gespreksleider
In een sokratisch gesprek gaan twee of meer mensen met elkaar in gesprek over een fundamentele vraag of kwestie die voor hen belangrijk is: wat is klantvriendelijkheid? Wanneer stoppen we met helpen? Wanneer heb je gezag? Na zo’n gesprek weten ze beter waarom ze doen wat ze doen en wat ze verder (niet) moeten doen. Steeds meer wordt de methode gebruikt waar professionals aan reflectie doen: in bestuurskringen, binnen het onderwijs, dienst- en hulpverlening, coaching en HR. De begeleider van een sokratisch gesprek bemoeit zich niet met de inhoud van het gesprek maar stuurt actief op de vorm. Hij of zij doet ogenschijnlijk niet veel meer dan luisteren en vragenstellen
Lees verder »Romantiek en authenticiteit
Niels van Poecke is docent Algemene Cultuurwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde op de opkomst van nieuwe folkmuziek in Nederland, en de link tussen ‘folk’ en het thema ‘authenticiteit’
Lees verder »Spinozaweek: Spinoza, politiek en maatschappij
Ook in 2018 organiseert ISVW een Spinozaweek. Dit jaar staat zijn politieke werk centraal. Welke maatschappelijke en politieke omstandigheden hebben zijn standpunten bepaald? Wat zegt Spinoza over democratie, de staat en vrijheid van meningsuiting? Op welke manier zijn Spinoza’s politieke ideeën relevant voor hedendaagse debatten? En hoe vrouwonvriendelijk was Spinoza eigenlijk? ISVW nodigt een keur aan Spinozakenners uit om verschillende aspecten toe te lichten.
Lees verder »Bildungsconferentie
Op 27 oktober vindt op de ISVW de Bildungsconferentie voor lerarenopleiders plaats. Binnenkort meer informatie over het programma.
Lees verder »Op leven en dood: Van Oudheid tot Renaissance
Hoe dachten filosofen over leven en dood in de christelijke middeleeuwen en in de renaissance
Lees verder »Liefde en doodsdrift; Eros en Thanatos in de sociologie
Prof. Christien Brinkgreve bespreekt de werking van Eros en Thanatos vanuit een sociologische benadering. Met een gastcollege van filosoof prof. Maarten van Buuren
Lees verder »Start: Liefde en doodsdrift; Eros en Thanatos
Wat zijn de bronnen van vitaliteit en destructie? Sommige auteurs (Steven Pinker) stellen dat publiek geweld afneemt; anderen zien agressie en (zelf)destructie juist toenemen. Maar wat zijn de bronnen van geweld en destructie? En is liefde een tegenkracht, zoals vaak wordt gedacht? Of is de liefde zelf een mogelijke bron van geweld? Wat drijft mensen tot goed en kwaad? In deze cursus gaan dr. Nelleke Nicolai, dr. Heleen Pott en prof. Christien Brinkgreve op zoek naar antwoorden op deze grote vragen. Ze putten hierbij uit de inzichten van de wetenschap – psychologie, psychiatrie, neurologie, sociologie – en de geschiedenis van de westerse wijsbegeerte, en bekijken ook wat literatuur en kunst hier kunnen bieden. Gastsprekers: prof. Maarten van Buuren en Fons van Coillie
Lees verder »Inleiding in de filosofie: Het goede
Iedereen wordt op het werk en in het dagelijks leven wel eens geconfronteerd met de morele vraag: ‘Hoe te handelen?’. Al vijfentwintig eeuwen hebben filosofen verschillende procedures voorgesteld om op verantwoorde wijze te reageren. Gedurende het weekeinde maken we kennis met vijf verschillende, belangrijke ethische benaderingen
Lees verder »Filosofisch Kompas 2018
Voor het herkennen van filosofische problemen en vragen in praktische situaties is enig inzicht in de gebieden van de systematische filosofie buitengewoon nuttig. In elke situatie, vraagstelling, probleem of voorbeeld zitten filosofische dimensies. Om de rijkdom aan filosofische potentie en redeneringen te herkennen in een filosofisch gesprek is het nodig te weten wat voor soort vragen en problemen behoren tot de gebieden van de taalfilosofie, logica, filosofie van de mens (wijsgerige antropologie), ethiek, esthetiek, kennisleer (epistemologie), cultuurfilosofie en metafysica. De cursus Filosofisch Kompas is ontstaan uit de beroepsopleiding ‘Filosoferen met Kinderen en Jongeren’ en is bedoeld als een minimale inleiding in de systematiek van de filosofie
Lees verder »De kunst van het vragen stellen
Het stellen van vragen is zeer effectief voor het bereiken van reflectie en bezinning in werk en organisatie. Met vragen kun je iemand verleiden of dwingen om stil te staan bij de gebeurtenissen van alledag. Dan ontdek je wat ze precies willen – klanten, collega’s of medebestuurders. Wat houdt ze bezig? Wat bezielt ze? Dat komt vaak niet of nauwelijks boven water. Soms omdat mensen ongeremd voortgaan met het bedenken en uitvoeren van plannen en oplossingen, soms omdat ze gewoon het achterste van hun tong niet willen laten zien. Hoe kun je door vragenstellen dan duidelijkheid en verdieping bereiken
Lees verder »Inleiding in de filosofie: Het schone
Hoe hebben filosofen door de eeuwen heen (de rol van) het kunstwerk opgevat? In de Oudheid ruziën Plato en Aristoteles over de plek van de dichtkunst in de stadstaat. Plato, voor wie de tragedie slechts een nabootsing (mimesis) van de werkelijkheid is die de mensen geen inzicht oplevert, stelt voor de dichters uit de stadstaat te verbannen. Aristoteles, daarentegen, is van mening dat de tragedie de mensen niet alleen raakt maar ook tot denken zet en daarmee een zuiverende werking (katharsis) heeft
Lees verder »