Laden Evenementen

Start: Socratisch gespreksleider

In een socratisch gesprek gaan twee of meer mensen met elkaar in gesprek over een fundamentele vraag of kwestie die voor hen belangrijk is: wat is klantvriendelijkheid? Wanneer stoppen we met helpen? Wanneer heb je gezag? Na zo’n gesprek weten ze beter waarom ze doen wat ze doen en wat ze verder (niet) moeten doen. Steeds meer wordt de methode gebruikt waar professionals aan reflectie doen: in bestuurskringen, binnen het onderwijs, dienst- en hulpverlening, coaching en HR. De begeleider van een socratisch gesprek bemoeit zich niet met de inhoud van het gesprek maar stuurt actief op de vorm. Hij of zij doet ogenschijnlijk niet veel meer dan luisteren en vragenstellen.

In de opleiding leer je een socratisch gesprek op je eigen manier te begeleiden. Je maakt kennis met de theorie over wat Socrates deed en wat de rol is van de gespreksleider. En je leert de theorie vorm te geven in wat je als begeleider doet: subtiel doorvragen op wat iemand zegt, hem uitnodigen er nog eens over na te denken, volharden in het onderzoek. In de opleiding leer je geen trucje of stappenplan, maar een ambacht. En net zoals bij pottenbakken en vioolspelen, leer je eerst goed kijken en nadien veel oefenen. Heb je het vak onder de knie, dan kun je het gebruiken in heel verschillende situaties: onder wijs, hulpverlening, coaching, advieswerk, moreel beraad, etc.

Voor wie?

Deze opleiding is iets voor jou wanneer je werkt als leidinggevende, docent, adviseur, trainer, hulpverlener, bestuurder, geestelijk verzorger, enz., en daarbij op zoek bent naar antwoorden op de vragen:

  • Hoe krijg ik meer scherpte en diepgang in gesprekken?
  • Hoe breng ik mensen echt met elkaar in gesprek?
  • Hoe kan ik vragen blijven stellen?

Opbouw

Het raamwerk van de opleiding zijn vijf ‘socratische bewegingen’, die zijn vertaald in een aantal concrete competenties. Dit raamwerk biedt vijf manieren van spreken en luisteren die zich op verschillende manieren en volgordes in een groep kunnen voordoen. In het eerste deel van de opleiding leer je socratisch-ambachtelijk kijken en luisteren naar hoe de trainers een socratisch gesprek begeleiden. Vervolgens leer je via kleine vaardigheidsoefeningen socratische tweegesprekken voeren. In het tweede deel van de opleiding oefen je het begeleiden van groepsgesprekken. Je krijgt voortdurend feedback op je gedrag. Via een logboek waarin je de vordering van je competenties documenteert, verfijn je je ambacht.

Literatuur

Voorafgaand aan de opleiding ontvang je een reader, met daarin stukken over de filosofische achtergrond van de socratische methode (van o.a. Plato, Kant, Nelson, Ryle en Wittgenstein) en stukken van de docenten over de begeleidingspraktijk. Het doel van literatuurstudie is om een eigen visie te ontwikkelen op het socratisch gesprek en het begeleiden ervan. Alle literatuur is Nederlandstalig.

Data

  • Zaterdag 26 en zondag 27 oktober 2019,
  • Zaterdag 16 en zondag 17 november 2019,
  • Zaterdag 14 en zondag 15 december 2019,
  • Zaterdag 18 en zondag 19 januari 2020,
  • Zaterdag 8 en zondag 9 februari 2020.

Aanvang zaterdag 10.30 uur, einde zondag 17.00 uur.

Deelname

Arrangement 1: € 3.715,95 (€ 3.667,51 excl. btw) (5 weekenden, incl. 10 x lunchbuffet, 5 x diner met wijn, koffie en thee),

Arrangement 2: € 4.011,95 (€ 3.937,77 excl. btw) (arrangement 1 + standaardkamer en ontbijt),

Arrangement 3: € 4.061,95 (€ 3.987,77 excl. btw) (arrangement 1 + pluskamer en ontbijt),

Arrangement 4: € 4.099,45 (€ 4.025,27 excl. btw) (arrangement 1 + comfortkamer en ontbijt).

Docenten

Hans Bolten is filosoof en docent. Hij studeerde filosofie en sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verzorgt sinds 1993 socratische gesprekken aan de ISVW, en is actief in het onderwijzen van socratische vaardigheden. Hij geeft les en training in de kunst van het vragenstellen bij o.a. de leergangen ‘Bestuurlijk Leiderschap’ van de AOG.
 
 
Kristof van Rossem is zelfstandig filosoof en docent. Hij studeerde filosofie en religiewetenschappen aan de KU Leuven. Hij doceert praktische filosofie aan de lerarenopleiding Maatschappijwetenschappen en filosofie aan de KU Leuven, en filosofie en beroepsethiek aan de Odisee Hogeschool Brussel. Daarnaast traint hij de socratische gesprekskunst, voornamelijk binnen de zorgsector.