Filosoferen met kinderen en jongeren 2024
Wil je deze opleiding volgen, maar wil je eerst zekerheid van je werkgever? Ontvang je liever een factuur t.b.v. je werkgever? Laat het ons weten via [email protected] of vul dit formulier in. Wij kunnen dan rekening houden met je interesse.
Voor deze opleiding zijn drie lerarenbeurzen beschikbaar voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs.
Kan je stilte horen? Kan een robot denken? Krijgt een groter kind ook een groter stuk taart? Bestaat ‘niets’? Is een neptulp een echte neptulp? Mogen volwassenen liegen?
Kinderen en jongeren stellen vragen en zijn nieuwsgierig naar de wereld. Vind je het boeiend om met hen in gesprek te gaan en hen echt te laten denken? Dan ga je filosoferen met kinderen en jongeren (FMKJ)! Door te filosoferen verbeteren kinderen hun denkvaardigheden en leren ze samen een filosofisch probleem te onderzoeken en analyseren. Daarnaast krijgen we in het onderwijs te maken met nieuwe aandachtsgebieden als burgerschapsvorming, bildung en 21e-eeuwse vaardigheden. Filosoferen biedt daarbij uitstekende handvatten. Maar hoe leid je de deelnemers naar een echt filosofisch gesprek? Hoe zorg je ervoor dat dit niet het zoveelste kringgesprek wordt? Met een goede theoretische basis en veel oefening en persoonlijke feedback leidt deze opleiding je op tot level 2 kinderfilosoof (‘professional’), erkend door het Centrum Kinderfilosofie Nederland. Dit betekent dat je na afloop zelfstandig met een groep kinderen of jongeren een filosofisch gesprek kunt voeren. Docenten Ed Weijers, Ieva Rocena en Lies Pycke worden bijgestaan door gastsprekers Kristof Van Rossem en Pieter Mostert.
De beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren (FMKJ) leert je om een goed filosofisch gesprek te voeren met kinderen en jongeren. De kunst is om een gesprek tot een goed filosofisch gesprek om te vormen en te zorgen dat het ook filosofisch blijft. Daar is niet alleen achtergrondkennis van de filosofie voor nodig, maar vooral ook gespreksvaardigheid. Aan de hand van voorbeelden, oefeningen en feedback leer je de fijne kneepjes van het vak. Deze ISVW-beroepsopleiding wordt verzorgd door EPIC International en is geaccrediteerd door het Vlaams netwerk voor Eigentijds Filosofie Onderwijs (VEFO) en Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN).
Bekijk en luister hier Ed Weijers introductievideo voor Filosoferen met kinderen en jongeren
Leerdoelen
Tijdens onze filosofiecursussen doe je kennis op over filosofen en hun ideeën. Je leert je eigen ideeën en standpunten toetsen, scherpen en verdiepen door met de docent en anderen in gesprek te gaan. Daarnaast oefen je communicatieve vaardigheden zoals: aandachtig luisteren, je eigen gedachten bondig onder woorden brengen, en betekenisvolle vragen stellen.
Data en prijzen
Filosofisch kompas – Inleiding in de filosofie ( deel 1)
Heb je een Bachelor Filosofie? Meld je dan aan vanaf deel 2.
Zondag 4 februari 2024
Zondag 10 maart 2024
Zondag 14 april 2024
Zondag 26 mei 2024
Zondag 23 juni 2024
Aanvang zondag om 14.00 uur, einde om 17.00 uur.
€ 351,90
Klik hier om meer te lezen over het Filosofisch kompas.
Kinderen en jongeren als filosofen (deel 2)
Zaterdag 3 februari en zondag 4 februari 2024
Zaterdag 9 maart en zondag 10 maart 2024
Zaterdag 13 april en zondag 14 april 2024
Aanvang zaterdag om 10.30 uur, einde zondag om 12.30 uur.
Aanmelden vanaf € 1.327,50
Gespreksleider Filosoferen met kinderen en jongeren (deel 3)
Deel 3 kun je alleen volgen bij deelname aan deel 2 of na afronding van een voorgaande editie van Filosoferen met kinderen en jongeren.
Zaterdag 25 mei en zondag 26 mei 2024
Zaterdag 22 juni en zondag 23 juni 2024
Aanvang zaterdag om 10.30 uur, einde zondag om 12.30 uur.
Zaterdag 7 september en zondag 8 september 2024
Zaterdag 5 oktober en zondag 6 oktober 2024
Aanvang zaterdag om 10.30 uur, einde zondag om 17.00 uur.
Examenmiddag: 7 december
Aanmelden vanaf € 2.039,50
Wil je deze opleiding volgen, maar wil je eerst zekerheid van je werkgever? Ontvang je liever een factuur t.b.v. je werkgever? Laat het ons weten via [email protected] of vul dit formulier in. Wij kunnen dan rekening houden met je interesse.
Hoofddocenten
Lies Pycke is coördinator en docent van de beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren van de ISVW en lector aan de AP-hogeschool Antwerpen. Als transformatiecoach en pedagogisch trainer coacht ze leerkrachten en helpt ze bij het kritisch en creatief denken. Daarnaast heeft ze samen met Peter Visser ook een methode FMKJ ontwikkeld voor de lagere school.
Ieva Rocena is coördinator en docent van deze opleiding. Ze werkt als filosoof aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is ze als consultant verbonden aan EPIC International Consultants en lid van SOPHIA: The European Foundation for the Advancement of doing Philosophy with Children. Ze studeerde filosofie en Management of Education aan de Universiteit van Letland, en specialiseerde zich in filosoferen met kinderen aan IAPC, Montclair State University, VS.
Ed Weijers was coördinator van het Centrum Kinderfilosofie Nederland, is erelid van het dagelijks bestuur van SOPHIA, de Europese stichting voor de bevordering van het filosoferen met kinderen. Weijers heeft filosofie gestuurd in Leiden, volgde de lerarenopleiding in Utrecht en filosofeert met individuen en uiteenlopende groepen in binnen- en buitenland voor EPIC International. Docent op pabo’s van Fontys Hogeschool.
Gastdocenten
Pieter Mostert is leraar filosofie aan The Philosophy Foundation in Lincoln, Verenigd Koninkrijk. Deze organisatie leidt afgestudeerde filosofen op tot gespreksleiders met kinderen, jongeren en volwassenen. Hij zet zich in voor de inzet van filosofie in de publieke sfeer, waaronder werkplek, politiek en gevangenissen. Hij promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op ‘Teaching philosophy. A model for the design, analysis and research of introductory courses in philosophy’.
Kristof van Rossem is zelfstandig filosoof en docent. Hij studeerde filosofie en religiewetenschappen aan de KU Leuven. Hij doceert praktische filosofie aan de lerarenopleiding Maatschappijwetenschappen en filosofie aan de KU Leuven, en filosofie en beroepsethiek aan de Odisee Hogeschool Brussel. Daarnaast traint hij de socratische gesprekskunst, voornamelijk binnen de zorgsector. In 2020 verscheen van zijn hand Het filosofisch gesprek bij ISVW/LannooCampus.
Accreditatie
Deze opleiding is geaccrediteerd door:
Cedeo; ANVW; Vlaams netwerk voor eigentijds filosofieonderwijs; NRTO; CRKBO, Centrum Kinderfilosofie Nederland.