Laden Evenementen

Ecologisch denken

Anders denken over de Aarde en onze plek daarop

Wij leven in het Antropoceen: het tijdperk waarin de mensheid zorgt voor wereldwijde opwarming en massale extinctie. Wat te doen? Hoe te denken?

In deze summerschool bespreken we drie varianten van ecologisch denken. We maken kennis met Friedrich Nietzsche die ons oproept voorbij de heersende moraal te denken en allereerst de aarde trouw te blijven. We ontmoeten Martin Heidegger die benadrukt dat we noodzakelijkerwijs in relatie staan tot de bomen, de beken en de beesten. We komen de ‘profeet-filosoof van het Antropoceen’ Timothy Morton tegen die pleit voor een andere omgang met niet-menselijke levende wezens

Studiebelasting

Deze cursus bestaat uit 27 contacturen en (optioneel) enkele uren zelfstudie. Bij de cursus wordt een reader op de eerste dag ter beschikking gesteld. De teksten uit deze reader komen vooraf ook op onze Digitale Leeromgeving beschikbaar voor deelnemers aan deze cursus. Het is niet verplicht om deze teksten vooraf te hebben gelezen, maar wel verdient het de aanbeveling om alvast een blik te werpen. Je zal dan meer uit de cursus kunnen halen.

Data

Maandag 17 augustus t/m vrijdag 21 augustus 2020.

Aanvang maandag om 10.30 uur, einde vrijdag om 12.30 uur met afsluitende lunch.

Deelname

Arrangement 1: € 781,45 (inclusief 4 x diner met wijn, 5 x lunch en koffie/thee).

Arrangement 2: € 974,85 (arrangement 1 + standaardkamer en ontbijt).

Arrangement 3: € 1.014,85 (arrangement 1 + pluskamer en ontbijt).

Arrangement 4: € 1.044,85 (arrangement 1 + comfortkamer en ontbijt).

Wil je korting? Schaf dan de Gold Card aan of kijk of je in aanmerking komt voor ambassadeurskorting.

Docent

Jan Flameling studeerde filosofie in Groningen, Amsterdam, Keulen en Berkeley. In 1994 richtte hij het Filosofisch Bureau Ataraxia op. Hij geeft trainingen in morele oordeelsvorming aan o.a. organisatieadviseurs, artsen, en medewerkers van de openbare ministeries. Samen met Hans Baaijens publiceerde hij Oosterse denkers in de polder (ISVW, 2012).