Crash course Interculturele filosofie voor schoolleiders
6 oktober om 10:00 tot 17:00

Samenleven met verschillende culturen, ook op school
In deze crash course maak je kennis met de beroepsopleiding Interculturele filosofie voor schoolleiders, die bestaat uit vijf tweedaagse bijeenkomsten. Met docenten Renate Schepen en Jacob Koolstra.
Wat is het doel van onderwijs? Wat geldt als kennis? Hoe willen we dat onze kinderen en jongeren zich ontwikkelen? Antwoorden op deze filosofische vragen zijn bepalend voor hoe we ons onderwijs inrichten. Daarbij is de verlichtingsfilosofie, zoals die van Immanuel Kant, erg invloedrijk geweest. Deze filosofie heeft het mondige, rationele en autonome individu als ideaal. De vraag rijst of dit ideaal nog iedereen passend is, in een maatschappij die cultureel steeds diverser wordt.
Als we een kleine stap buiten deze verlichtingstraditie zetten, zien we dat er ook heel andere manieren zijn om naar onderwijs te kijken, die misschien wel net zo legitiem zijn en waar we veel van kunnen leren. Neem de filosofie van complementair denken, in ons land bekend geworden door het werk van Sophie Oluwole. Deze filosofie stelt niet het autonomie individu centraal, maar juist de onderlinge verbondenheid en de waardering van verschil. Als je die filosofie serieus neemt, wat betekent dat dan voor hoe je het onderwijs op je school inricht?
Tijdens deze crash course nemen we in de ochtend de filosofie van Kant onder de loep. Je leert verlichtingsidealen herkennen in je eigen schoolbeleid. In de middag bespreken we de ubuntufilosofie. Op welke manier zou jouw school er anders uitzien als deze filosofie de boventoon zou voeren? Aan het eind van de dag ben je in staat om vanuit twee heel verschillende filosofische perspectieven naar je eigen school te kijken.
Voor wie?
Deze crash course is geschikt voor iedereen die kennis wil maken met Interculturele filosofie voor schoolleiders. Via de crash course kom je erachter of je je deze filosofie eigen wilt maken en wilt toepassen op je leiderschapspraktijk. Bijvoorbeeld als schoolleider die in een multiculturele context beweegt, kritisch wil reflecteren op de eigen onderwijspraktijk en wil werken aan een praktijk die beter aansluit bij de context van de studenten/leerlingen.
Wat leer je?
Je leert over de beroepsopleiding Interculturele filosofie voor schoolleiders. We nemen het verlichtingsideaal van de mens als mondig, rationeel en autonoom individu onder de loep, en hoe dit doorwerkt in je eigen schoolbeleid. Je leert op welke manier jouw school er anders uit zou zien wanneer onderlinge verbondenheid meer centraal staat, aan de hand van de ubuntufilosofie.
Studiebelasting
Deze crash course bevat 6 contacturen.
Datum
Maandag 6 oktober 2025
Aanvang om 10.00 uur, einde om 17.00 uur.
Arrangement
Deelname aan de crash course, inclusief lunch, koffie/thee en certificering bedraagt € 327,50. Diner na afloop of een voor- of na-overnachting is, onder voorbehoud van beschikbaarheid, apart te boeken via info@isvw.nl of 033-4650700. De Gold Card is niet van toepassing op deze cursus.
Wanneer je je na deze crash course inschrijft voor de beroepsopleiding Interculturele filosofie voor schoolleiders ontvang je het opleidingsbedrag van de crash course terug.
Docenten

Renate Schepen
Renate Schepen is intercultureel filosoof. Zij heeft zich verdiept in filosofieën uit verschillende werelddelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Ze is gepromoveerd op het thema ‘interculturele filosofie en kennisrechtvaardigheid’ en organiseert dialogen en masterclasses gericht op het samenbrengen van mensen vanuit een diversiteit (sociale achtergrond, leeftijd, cultuur, discipline etc.) Daarnaast ontwikkelt ze nieuwe contextgevoelige lesvormen.

Jacob Koolstra
Jacob Koolstra is onderwijsfilosoof en docent. Hij richt zich op de vraag hoe we (abstracte) filosofie bruikbaar kunnen maken voor het onderwijs. In dit kader ontwikkelde hij als één van de eersten in Nederland een vak over praktische filosofie in het vmbo-onderwijs. Hij promoveert aan de Erasmus Universiteit op weerstand bij mbo-studenten en doceert burgerschap aan het ROC van Amsterdam.